Akcesoria do rowerów miejskich

Miejski szyk klasycznych rowerów

Rama

Rama w rowerach miejskich najczęściej jest stalowa. Występują również ramy aluminiowe, które sprawiają, że rower jest lżejszy. Jednak, aby rower miejski pozostał klasyczny, rama powinna być stalowa. Rama typu ” damka” jest zdecydowanie wygodniejsza. Z racji obniżonej górnej ramy, ułatwia wsiadanie i zsiadanie z roweru. Pozwala na jazdę np. w płaszczu, gdzie na rowerze z górną ramą prostą, jest to bardzo niewygodne.

Haki ramy powinny być ukośne i otwarte do przodu. Tego typu rozwiązanie umożliwia regulację położenia kół, a co za tym idzie naciąganie łańcucha. Najlepiej jak rama jest razem z widelcem. Bezpośrednio zintegrowane powinny być łożyska i oś, do której mocuje się przednią tarczę oraz korby pedałów.

Przerzutki

W klasycznych rowerach holenderskich nie występują przerzutki. W nielicznych przypadkach spotykamy planetarne przerzutki znajdujące się w plastrze tylnego koła. Tego typu przekładnie mają od 3 do 7 przełożeń. W odróżnieniu od standardowych przerzutek, można w nich zmieniać biegi podczas postoju. Przerzutki wewnętrzne są stosunkowo ciężkie, jednak przy ogólnej masie roweru miejskiego, ich montaż nie powoduje odczuwalnej zmiany wagi „holendra”.

Ich zastosowanie ułatwiają podjazdy pod wzniesienia i umożliwiają zwiększenie prędkości jazdy na rowerze. Jednak, biorąc pod uwagę specyfikę jazdy rowerem miejskim, ich zastosowanie będzie w małym stopniu wykorzystywane. W zupełności wystarczy standardowo zamontowana w ” holendrach” piasta tylna z hamulcem nożnym z miękkim przełożeniem, które umożliwia łatwe ruszanie.

Koła

W rowerach miejski koła mają najczęściej 28 cali. Niekiedy spotyka się rowery o kołach 26 i 27 calowych. Dzięki temu rower dobrze się prowadzi i umożliwia jazdę w dobrym tempie bez większego wysiłku. Obręcze są stalowe, jeśli ktoś chce, by były solidniejsze, można skorzystać z również dostępnych aluminiowych. W celu ich wzmocnienia i poprawienia wyglądu roweru, można zastosować chromowane szprychy.

Koła z racji swych rozmiarów powinny być mocowane na mocnych śrubach. W rowerach miejskich stosuje się gładkie i wąskie opony.

Ogumienie powinno być uniwersalne, dostosowane zarówno do jazdy po szosach jak i łatwym terenie. Najlepiej zastosować jednak opony z bieżnikiem z małymi rowkami.

Kierownica

Klasyczna kierownica w rowerach miejskich to tzw. ” jaskółka”. Przyjęła się taka nazwa, gdyż kierownica swym kształtem przypomina lecącą jaskółkę. Sposób wyprofilowania kierownicy tego typu, umożliwia ułożenie rąk równolegle do kierunku jazdy. Zazwyczaj kierownica jest wyposażona w gumowe rączki. Poprawiają one komfort trzymania kierownicy. Wysokość kierownicy powinna być dostosowana do wysokości siodełka lub nieznacznie wyższa.

Błotniki

Błotniki to nieodzowny element roweru miejskiego. Dodają mu one charakterystycznego wyglądu i są bardzo praktyczne. Podczas jazdy rowerem zabezpieczają ubranie przed zachlapaniem. W rowerach miejski błotniki są stosunkowo spore i zakrywają od ¼ do ½ obrębu koła. Najpopularniejsze są błotniki aluminiowe, które są lekkie i trwałe. Najczęściej srebrne, bądź pomalowane w kolorze ramy. Do tylnego błotnika montuje się światło lub odblaski, co zwiększa bezpieczeństwo podczas jazdy rowerem

W rowerach miejskich siodełka są szerokie. Siodełko powinno być dostosowane do indywidualnych upodobań. Za wygodne uchodzą siodełka żelowe, które są też dość trwałe. Stosowane eleganckie siodełka skórzane dodają indywidualnego wyglądu i elegancji. Pamiętać jednak trzeba, że łatwo je uszkodzić i wymagają systematycznej pielęgnacji. Siodełko skórzane sprawdzają się przy dłuższych trasach, ponieważ są miększe i nie odczuwa się na nich trudu przejechanych kilometrów.

Siodełko

Siodełko powinno być ustawione na wysokość tak, by trzymając nogi na pedałach, były one wyprostowane, a jednocześnie na podobnej wysokości, co kierownica. Siodełka powinno być solidnie zamocowane do sztycy, czyli rury łączącej siodełko z ramą. Słabe mocowanie może sprawić, że podczas jazdy siodełko będzie się przesuwać i utrudniać jazdę. Dlatego najlepiej zamontować je na stałe, na śruby.

Kupić czy złożyć samemu?

Wraz ze wzrostem zainteresowanie rowerami miejskimi, zwiększyła się ilość dostępnych na rynku ” holendrów”. W każdym sklepie rowerowym, można znaleźć model roweru miejskiego. W internetowych sklepach stały się one specjalnym segmentem rynku rowerowego. Wpisując frazę „rower miejski” w wyszukiwarce internetowej, ukaże nam się duża lista sklepów internetowych, w których możemy je kupić.